Heikko esitys

Tämän kesän digitaaliset E3-messut tulivat ja menivät, ja kovimmat korttinsa taisi paljastaa jo samaan aikaan käyntiin polkaistu Summer Game Festkin. Etukäteen tuplamessujen tarjonta näytti harvinaisen runsaalta, ja julkistuksia riitti lehteenkin lopulta kymmenen sivun edestä, mutta jälkitunnelmat pelaajien keskuudessa ovat tarjonnan näennäisestä paljoudesta huolimatta melko alavireiset. Mikä oikein meni pieleen?

Ensinnäkin tämän vuoden messut olivat yksinkertaisesti äärimmäisen ennalta-arvattavat. Viikon suurimmat puheenaiheet – Bethesdan Starfield, FromSoftwaren Elden Ring ja The Legend of Zelda: Breath of the Wildin jatko-osa – olivat kaikki jo entuudestaan pelaavan yleisön tiedossa. Uutta infoa niistä on toki odotettu kuukausitolkulla, mutta niiden läsnäolo messuviikolla tuskin yllätti ketään. Lähimmäs uutispommin statusta pääsivät kenties Nintendon uusi kaksiulotteinen Metroid ja Nioh-kehittäjä Team Ninjan Final Fantasy -sivuosa, joista jälkimmäinenkin viipyi yleisön huulilla lopulta lähinnä meemiarvonsa ja rikkinäisen PS5-demonsa vuoksi. Yhtäkään aidosti ikimuistoista, internetin räjäyttävää hetkeä virtuaalilavoilla ei tänä vuonna nähty.

Koska uutta ja järisyttävää julkistettavaa oli tähän hätään ilmeisesti laihanlaisesti, julkaisijoiden oli selkeästi tehtävä tikusta asiaa täyttääkseen kahden samanaikaisen tapahtuman kalenterit. Esimerkiksi Bandai Namco ja Capcom järjestivät omat tilaisuutensa, mutta niissä pyörivät täsmälleen samat pelit kuin pidemmissä kokoelmalähetyksissä. Take-Twon järjestämä diversiteettipaneeli taas oli ajatuksena kaunis, mutta koska sen sisällöstä viestittiin huonosti monissa medioissa, lähetyksen kommenttiosio parveili vihaisia ja pettyneitä katsojia, jotka saivatkin uuden Grand Theft Auton sijasta saarnan pelialan tasa-arvohaasteista. Sisällöttömät tilaisuudet tuntuivat ajan haaskuulta, ja toistuvat pettymykset epäilemättä nakersivat yleisön kiinnostusta muitakin lähetyksiä kohtaan.

Messut myös omalla tavallaan vahvistivat sen, että 2021 on jäämässä pandemian vuoksi juuri sellaiseksi välivuodeksi kuin siitä on povattukin. Jo etukäteen tiedossa olleidenkin pelien julkaisupäivistä aivan liian moni on ensi vuoden puolella, ja loppuvuosi näyttää tällä hetkellä todella tyhjältä. Joulukuusen alle päätyvät näillä tiedoin Horizon Forbidden West ja Halo Infinite, mutta muutoin pukin pelikuorma jää tätä menoa melko kevyeksi. Olemme sattuneista syistä eläneet jo pitkään tietynlaisessa odotuksen ja epätietoisuuden välitilassa, ja kenties juuri sen vuoksi messutrailerien 2022-tykitys tuntui erityisen lannistavalta.

Nihkeilyn keskellä täytyy toki pitää mielessä, ettei tänä kesänä ole vielä kuultu Sonysta tai Electronic Artsista, eli kovasti kaivattuja yllätyksiä saattaa vielä olla luvassa. Niitä odotellessa suosittelen kuitenkin kertaamaan menneiden messujen oleellisimmat julkistukset vielä kerran tämän lehden sivuilta siltä varalta, että mukaan tarttuu kuitenkin jokin innostava tärppi, joka livahti salakavalasti ohi vaikkapa jääkaapilla vieraillessa. Toivo elää!

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden heinä-elokuun numerossa 224.

Lisää luettavaa